Meditaatioon liittyviä harhakäsityksiä

"Meditointi on tylsää paikallaan istumista"

Hyvän unen meditaatiot ovat niin sanottuja dynaamisia meditaatioita. Dynaamiset meditaatiot perustuvat tarkoin harkittuun tekemiseen, ja niiden tarkoituksena on helpottaa nukahtamista ja parantaa unen laatua. Unimeditaatio alkaa aina harjoituksen avaavilla liikkeillä (n. 5 min) ja jatkuu itse meditaatiolla (n. 10 min). Myös meditaation aikana tehdään aina jotakin. Esimerkkinä mainittakoon, että olen ohjannut meditaatioita, joissa vasta-alkajatkin ovat meditoineet puolitoista tuntia putkeen (dynaamisesti). Meditaation päätyttyä monet usein ihmettelevät miten nopeasti aika kului.

"Olen liian kärsimätön meditoimaan. Päässäni vilisee liikaa ajatuksia"

Meditaatiossa ei ole tarkoitus tavoitella tilaa, jossa pää on täysin tyhjä. Mielen luonteeseen kuuluu hyöriä ja pyöriä siellä täällä koko ajan, myös meditaation aikana. Se, että mielesi on koko ajan liikkeessä ei ole sinun vikasi eikä se ole myöskään este meditoinnille. Mielesi hyörinä voi kuitenkin estää sinua nukahtamasta ja tehdä unestasi pinnallista. Unimeditaation avulla voit vähentää ja hidastaa ajatusvilinää, jolloin nukahtaminen ja unessa pysyminen helpottuvat.

Lue myös blogini Olen kärsimätön meditoija

"Alan meditoimaan sitten kun elämäni hieman rauhoittuu ja selkiytyy"

On mukavaa meditoida silloin kun elämä on seesteistä ja rauhallista. Meditaatiosta on kuitenkin usein eniten hyötyä silloin kun elämä on ruuhkautunutta. Meditaatio voi antaa ratkaisevasti voimia juuri silloin kun koet musertuvasi tekemättömiin asioihin, velvollisuuksiin ja aikapaineisiin. Lukuisin tutkimuksin on osoitettu, että meditointi vähentää tehokkaasti stressiä ja sen aiheuttamia terveysongelmia, joihin unettomuus myös kuuluu.

Unimeditaatio tarjoaa mahdollisuuden olla itsensä kanssa hetken ilman kiirettä. Stressi vähenee, jolloin saat helpommin myös unen päästä kiinni. Videoavusteiset unimeditaatiot mahtuvat kiireiseenkin kalenteriin eikä aikaa kulu kuin 15 minuuttia.

"Meditoinnissa eteneminen vaatii sitkeyttä ja jatkuvaa ponnistelua"

Meditointi ei ole suorittamista, jossa hampaat irvessä istutaan pitkään puuduttavassa asennossa. Jos yrität pakottaa itsesi tuntemaan olosi rentoutuneeksi ja vaadit itseltäsi, että ”jotakin pitää tapahtua”, minkäänlaista kehitystä ei yleensä tapahdu. Silloin teet johtopäätöksen, että ”meditaatiosta ei ole hyötyä”.

Meditaatio tarjoaa sinulle tärkeän hetken pysähtyä itsesi äärelle. Se on tehokasta vastalääkettä mielessäsi pyörivälle ajatus- ja mielikuva-karusellille. Unimeditaatiot tarjoavat helpon vaikuttaa karuselliin niin, että saat unen päästä helpommin kiinni.

"Mitä pidempiä aikoja meditoi, sitä parempia tuloksia saa"

Meditoinnista saa enemmän irti kun meditoi säännöllisesti. Säännöllisyys on huomattavasti tärkeämpää kuin harjoituksen pituus. Lyhyt meditaatioharjoitus useita kertoja viikossa vaikuttaa enemmän kuin kerran viikossa lusittu pitkä ”istuminen”. Tutun meditaation toistaminen useita iltoja peräkkäin rakentaa mieleesi ”rauhoittumisen ankkurin”. Siksi unimeditaatio-verkkokurssilla tehdään samaa meditaatiota viisi iltaa peräkkäin.

"Henkiset asiat eivät ole minun juttuni"

Unimeditaatiot eivät edellytä sitoutumista mihinkään uskoon, uskontoon, ismiin tai aatteeseen. Niiden tarkoituksena on helpottaa nukahtamista ja unen laatua.

Pohdinnan aiheita

  • Minkälaisia ajatuksia tämä kirjoitus sinussa herätti?
  • Mitkä kohdat tuntuivat sinun kohdallasi kaikkein ollennaisimmilta? Miksi?
  • Oliko kirjoituksessa kohtia, jotka yllättivät sinua? Miksi?

Voit pohtia kysymyksiä itseksesi ja kurssilaisille avattavalla keskustelualueella.

Tämän kirjoituksen innoittajana on ollut psykologi, psykoterapeutti Tapio Malisen kurssi
Mindfulness Based Stress Reduction - Stressinhallinta tietoisen ja hyväksyvän läsnäolon avulla.